Jag lämnar partisekreterarposten vid årsskiftet

avskedsvink2Jag har bestämt mig för att inte stå till förfogande som partisekreterare eller någon annan post i Piratpartiets partiledning efter årsskiftet. Anledningarna till det är framför allt två.

Den första går att uttrycka kort: Jag har under de senaste åren lagt mer tid på partiarbetet än jag haft, och måste därför minska engagemanget. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att problemet inte i första hand är de rent konkreta arbetsuppgifter jag utfört, utan känslan av ansvar och att hela tiden behöva vara närvarande. Ska jag göra något åt den saken måste jag hoppa av ledningen, inte bara be om färre arbetsuppgifter.

Den andra anledningen tar lite fler ord att förklara:

Jag är övertygad om att Piratpartiet har en viktig roll att spela i svensk politik. Frågorna om makten över informationen blir allt viktigare, och är på väg att bli politikens viktigaste dimension, som de flesta politiska frågor kan sorteras efter. Piratpartiet är det enda parti som betraktar politiken utifrån det perspektivet, och som tar sig an frågorna om makten över informationen utifrån humanistiska och demokratiska värderingar: tankarna om alla människors lika värde, lika delaktighet i makten och lik rätt till integritet och privatliv, oavsett kön, härkomst, sexuell läggning, funktionshinder osv.

Jag är därför övertygad om att Piratpartiet för att nå valframgång och inflytande ska bygga vidare på en ideologi som tar fasta på frågorna om makten över informationen och kunskapen, och kombinerar dem med rätten att vara och utvecklas som just den man är, och forma sin egen, unika identitet. Utan att behöva anpassa sig efter andras förväntningar och fördomar.

Jag är vidare övertygad om att förutsättningen för att kunna vinna nästa val är att vi breddar vårt anslag, och inte bara pratar till tekniker och unga fildelande manliga elever och studenter. Att vi börjar attrahera kvinnor lika mycket som män, invandrade lika mycket som svenskar,  lite äldre lika mycket som yngre, och att vi får en miljö i partiet som är välkomnande och trevlig för alla. Och där vi undviker att skrämma bort folk genom att ta starkt kontroversiella ställningstaganden i frågor som inte har att göra med makt över informationen.

Jag har länge varit inställd på att i partiledningen fortsätta arbeta i den riktningen för en valseger 2018. Men så som diskussionen har gått internt i partiet sedan i somras känns det  som en mycket brant uppförsbacke att få partiet att utvecklas i den riktning jag tror är nödvändig.

  • Allt fler av dem som tar till orda om partiets ideologi tror att vi i grunden är ett liberalt parti, inte ett parti som bygger på tanken att makten över informationen ska tillhöra alla. Ett ”Piratparti” som skulle vara ett liberalt parti med lite fildelningspynt tror jag inte har någon framtid. Kommer vi behöva ägna en stor del av de närmaste åren till den debatten kommer vi – även om vi till slut hamnar rätt – inte ha någon större chans i nästa val.
  • Alldeles för ofta hör man – utan att någon säger emot – folk som klagar över att vi i ledningen ägnar oss för mycket åt mångfaldsfrågor och identitetspolitik. Felaktiga påståenden upprepas i det oändliga om att det bara skrivs debattartiklar och pressmeddelanden om hbtq-frågor, och att våra kärnfrågor skuffas undan. Eftersom många uppenbarligen tycker att det är alldeles för mycket att en liten bråkdel av våra pressmeddelanden och debattartiklar handlar om mångfaldsfrågor tycker tydligen en hel del partivänner att att vi inte borde ägna oss åt mångfaldsfrågorna nästan alls. Dessutom tycks som att ännu fler inte ser kopplingen mellan dem och våra traditionella kärnfrågor.
  • Själva sättet vår diskussion förts på har varit djupt deprimerande. Fortfarande förutsätts i många trådar att den som inte håller med är okunnig, korkad eller illasinnad. Diskussionen blir ofta aggressiv. Förakt mot meningsmotståndare märks alldeles för ofta. Inte ens internt kan vi hålla en rimligt klimat, utan vi har sett både grova personangrepp och spridanden av rena lögner. Det ses mellan fingrarna med sexism och homofobi. Ett bottenlöst förakt bland många aktiva mot allt som låter som feminism skrämmer bort många kvinnor från partiet.

Inget av detta har enskilt varit en ”stopper”. Allt är saker vi måste arbeta med, som jag tror det är möjligt att arbeta med, och som jag både varit och fortfarande är taggad att arbeta med. Det är bara en fråga om hur mycket arbete som behövs. Hur mycket tid och ork jag har. Och att jag måste kunna skydda min arbets- och fritid bättre från partiarbete än jag klarat under de senaste två åren. Jag tror helt enkelt inte längre att jag kommer att ha den tid och den ork, som jag skulle behöva, för att kunna använda ett uppdrag som partisekreterare till att vara med och driva partiet i den riktning jag tror behövs.

Därför lämnar jag uppdraget vid årsskiftet. Och börjar leta efter andra former att engagera mig för piratrörelsen och partiet.

Om Henrik B

Molekylärbiolog. Science writer. Piratpartist.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade och märktes . Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till Jag lämnar partisekreterarposten vid årsskiftet

  1. Rickard Olsson skriver:

    Jag har alltid värdesatt dina klarsynta analyser och din osvikliga förmåga att alltid hitta kärnan i varje resonemang och jag hoppas å rörelsens vägnar att du orkar bidra med något även i fortsättningen även om jag tyvärr förstår precis varför du väljer den väg du nu valt.

    Jag vill tacka dig för den tid, ork och det engagemang du lagt ner hittills. Tack.

  2. Berinder skriver:

    Tack för tiden! Offantligt jobbigt att läsa er redogörelse av hur partiet upplevs…

  3. Jörgen Lindell skriver:

    Även om det är förståeligt så är det riktigt jäkla tråkigt, du har varit en av de som gett mig hopp om att det ska bli nån ordning på partiet på sikt.

  4. Mikke skriver:

    Jag har länge varit tveksam om min hemvist i PP. När nu en stor del av de vettiga väljer att avgå så tar jag beslutet att kliva av partiet. Jag vill tacke dej Henrik, du har varit en viktig del i utvecklingen av PP. Lycka till framöver. / Mikke

  5. Henrik L skriver:

    Tråkig läsning. Bra jobbat, Henrik!

  6. Leni R skriver:

    Självklart skall en partiledning som inte visar respekt för sin styrelse och sitt fotfolk bort. Vi tjejer som inte är röda ”feminister” är de som skrämts bort av Anna och ledningens försök att vara en yngre version av Gudrun.

  7. Martin J skriver:

    Du har varit den vettigaste, sakligaste och mest förtroendeingivande rösten i hela partiet. Jag hoppades på dig som nästa partiledare med din lugna och inkluderande stil.
    Allt väl och hoppas 2015 blir ett bra år.

  8. Anonymous skriver:

    Jag tycker det vore helt förfärligt om Piratpartiet blev ett liberalt parti… den dagen det blir det lämnar jag omedelbart. liberalismen har aldrig gjort människor fria.

    Men lika förfärligt tycker jag det vore om Piratpartiet blev ett feministiskt parti, eller ett HBTq-parti… det skrämmer bort lika många människor som liberalismen.

    Vad vi bör göra är att tänka som Linus Torwalds i dom långa trådar när dom utvecklar Linux.

    Förenkla, renodla och förenkla igen.

    Partikelfysisk forskning handlar också om detta, man vill förenkla alla ekvationer så att det bara är en enda ekvation kvar som förklarar hela universum.

    Einstein förenklade hela sitt livsverk till E=mc² en enda ekvation. Förenkling. Minsta gemensamma nämnare.

    Vad är Piratpartiets minsta gemensamma nämnare som vi alla kan enas kring? Liberaler, feminister och HBTq människor och alla vita heterosexuella män?

    Så hur kan vi förenkla utan att ta bort?

    Ja feminism är absolut inte den minsta gemensamma nämnaren i en jämställdhetsdebatt.

    Ta bort ordet feminism och ersätt det med ”jämställdhetsträvan” eller liknande. Det är ett ord som _fler_ kan ställa upp på. Jämställdhet är en mindre gemensam nämnare än feminism. :-)

    Lägg ner prat om HBTq frågor och börja prata om Allas lika värde. :-)

    HBTq, är inte den minsta gemensamma nämnaren för allas lika värde. Och vi behöver hitta den minsta gemensamma nämnaren för detta.
    Prata således om Allas lika värde. Punkt.!!! :-)

    Allas lika värde är allas lika värde. :-) HBTq människor och Vita heterosexuella män kan enas i detta… Alla kan ställa upp på det.

    Jämställdhet Jämställdhet och jämställdhet :
    Det kan alla ställa upp på. Feminister och antifeminister kan enas i detta…

    Integritet för alla privatpersoner. Det kan alla ställa upp på. liberaler och antiliberaler, vänsterradikala, AFA, alla alla alla…..

    Där har vi några minsta gemensama nämnare. Håller vi oss till dom så står vi enade och starka och attraherar väljare. Gör vi det inte så splitras vi och är svaga.

  9. Kalle skriver:

    @Anonymous skriver:
    2014-12-01 kl. 14:09

    Vi förstår, du har liksom redan i din ingress förklarat att du inte har så mycket att bidra med.

  10. Kanten skriver:

    Kalle, vad är det som är fel i sak med det anonym säger? Förklara gärna!

  11. Anonymous skriver:

    Kalle….. dessa tre som avgått, har klagat på att det är dålig stämning och en överkritisk stämning. Jag förstår nu precis exakt vad dom menar. För är det sådana kommentarer som din, som florerar, så är ju samtalet och därmed partiet dödsdömt. :-) Då har vi alla förlorat redan från början. Och NSA, FRA och Antipiratbyrån har alla vunnit för att vi inte kan samtala. Det är en tragedi. Jag förstår varför Anna avgick. Ingen orkar med ett sådant klimat i längden.
    Peace!

  12. Tomas Kronvall skriver:

    @Anonymous 2014-12-01 kl. 14:09:

    Problemet med att förenkla till floskeln ”allas lika värde” är att den är såpass okonkret att man lätt missar att se situationer där den borde tillämpas. Och om man inte ser ett problem tror man gärna att det inte finns, och därmed att de åtgärder som skulle kunna rätta till just det problemet inte behövs.

    HBTQ-politik har inget egenvärde. Den får sitt värde från att den baseras i, och konkretiserar, den breda visionen om allas lika värde.

  13. Riverman skriver:

    @Kalle Jag lutar mer åt ett liberalt håll än vänster/feminism och hbtq-frågor det ska jag erkänna. Det anonymous skriver i resten av sitt inlägg är mycket bra. Ditt misstag förutom din aggressiva hållning är att du inte läser resten av inlägget och funderar över vad han/hon egentligen säger!

    Själv ställer jag mig starkt bakom jämställdhet och allas-lika-värde men vägrar t.ex. kalla mig feminist. Men det gör inte att jag är eller prioriterar jämställdhet mindre. Precis som Anonumous skriver behöver partiet ena folk och det gör man inte genom att flankera politiken på ena planhalvan – då utesluter vi den andra.

    Tittar vi på t.ex miljöpartiets utveckling från ett ”enfrågeparti” till ett fullskaligt parti så hamnade de till slut på den vänstra planhalvan. Det är kanske ofrånkomligt att politiken polariseras i längden… Men jag ser ingen vits att närma sig en planhalva och utesluta den andra – när vi fortfarande är i krypstadiet.

    Att använda uttryck och beskrivningar som fler kan identifiera sig med är en förutsättning för att ena tillräckligt många så att PP tillslut kan göra skillnad!

  14. Riverman skriver:

    @Tomas Kronvall 2014-12-01 kl. 15:46:

    Tråkig inställning att kalla ”allas lika värde” floskler. Ska jag vara ärligt så spyr jag på politiker som kallar sig feminister men det gör inte jämställdhetsfrågan mindre viktigt. Bara för att det är…eller snarare var…trendigt att kalla sig feminist så ser vi direkt hur ett gäng ställer sig i kö för att profilera sig som jämställd. Det är ytligt och bara ordbajseri!

    Jag tror oavsett hur du väljer att kalla din politik är det viktigare att du visar att du menar allvar. Inkludera så många som möjligt och visa att du menar allvar och inte vänder kappan efter vinden för att fånga hippa, trendiga eller PK termer!

  15. Anonymous skriver:

    Jag kan konkretisera den och hur den kan tillämpas.:-) För det första så är, menar jag, allas lika värde inte en vision, allas lika värde är ett faktum, en konstant :-) Jag skall förklara. Arbetet med allas lika värde är inte att alla skall bli lika mycket värda, arbetet med allas lika värde är att vi alla är lika mycket värda och att det är finns en poäng att inse detta. :-) Mia Thörnblom gör kurser i ”få en bättre självkänsla” nästan (inte riktigt) som om man kunde träna upp sitt eget värde :-) Jag menar att det inte går, vi kan bara träna upp kontakten med det värde vi redan har.
    Många hbtq människor och framförallt feminister för en enorm kamp där dom försöker få andra att ändra på sig och få andra att ”uppvärdera” kvinnan och hbtq personer. Men detta går inte. Hbtq-människor och kvinnor är redan lika mycket värda som alla andra. Jag menar att detta är värde är en naturkonstant, inte en variabel om ni förstår vad jag menar? :-)

    I filmen Matrix får Neo en sked som han skall böja med ”tankekraft” och en flicka säger, ”försök inte att böja skeden, det är omöjligt. Försök istället inse sanningen. Det finns ingen sked”

    Allas lika värde är lite samma sak. Försök inte att höja ditt värde eller be andra att höja ditt värde. Det är omöjligt. Försök istället att inse sanningen. Du har ett värde ingen kan ta ifrån dig, du behöver återupptäcka det värdet.

    Ett bra exempel på detta finns beskrivet av Vicktor Frankl som i koncentrationsläger insåg sitt eget värde och fastän han bokstavligen var i total livsfara där människor såg honom lägre än ett djur och i parti och minut utrotade hans landsmän, ändå fick insikten om att hans egna värde var okränkbart. Samma sak med Jesus som dör på korset fullkomligt medveten om att hans värde inte går att kränka och han ber gud att förlåta hans plågoandar för att dom kränker sig själva. (PS. Jag är inte kristen det var bara ett exempel)

    Och tillämpning då. När någon kränker mig kan jag försöka (det är inte lätt jag förstår det)komma i kontakt med mitt egna värde. Och när någon kränker andra kan man gå in och stoppa. Och när jag kränker en annan människa så kan jag inser att jag samtidigt kränker mig själv. Så därför finns det en poäng med att inte kränka andra. :-)
    (det går att utveckla ännu mer men detta är i korthet :-)

  16. Riverman skriver:

    Sorry, det blev fel på meningen: ”Bara för att det är…eller snarare var…trendigt att kalla sig feminist så ser vi direkt hur ett gäng ställer sig i kö för att profilera sig som jämställd.”

    Ska naturligtvis avslutas med: ”…profilera sig som feminist.”

  17. Mikke skriver:

    Jag tror det är en stor risk att nu PP kommer lägga om sin politik till ett mer SD-light där man uttrycker att den egna rätten är större än andras i anda med det Anna kritiserar styrelsen för. Med lite tur så kan man ta tillbaka en del röster från SD och desarmera SD en del.
    Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Om skutan styr bort från den linje som Anna mfl hållit så lär PP sakta försvinna under ytan. Om man däremot fortsätter på breddningen som ett icke def v-h parti så finns en chans till tillväxt såsmåningom.

  18. Henrik B skriver:

    Tack för alla snälla ord.

    I den lilla diskussion som utbrutit håller jag med Anonymous i hens första postning. Det hen tycker att vi ska göra är precis det vi gjort under de senaste åren. Inte pratat om liberalism, utan om allas rätt till integritet. Inte pratat om feminism (eftersom det är ett ord som splittrar), men om jämlikhet och jämställdhet. Vi har pratat om allas lika värde, och sedan tagit exempel på vad för konkreta saker man då måste kämpa för. Där hbtq-rättigheter bara varit en bland många. Somliga må likt Tomas uppfatta ”allas lika värde” som en floskel, men det är inte mer av en floskel än att ett riksdagsparti vägrar ställa upp på den, de flesta riksdagspartier inte förstår vad det kräver när det kommer till integritet, och jag mött flera i partiet, som på fullt allvar varit irriterade över att vi skrivit dit den. Somliga för att de inte tolkar det som ett värdepåstående, utan som ett sakpåstående, och invänder att alla människor i dagens samhälle inte ges samma värde av sina medmänniskor. Andra för att de tycker att det faktum att vi skrev in den principen krockar med deras uppfattning att ”medborgarrätt” ska vara det centrala för partiet. Så, jo, nog behöver vi ha med den ”floskeln” i vårt program. Men Tomas har alldeles rätt i att principen inte prövas i skarpt läge förrän man tillämpar den i praktiken på frågor om rättigheter för dem som är annorlunda än en själv. I mitt fall kvinnors rättigheter. Transpersoners. Funktionshindrades. Mörkhyades. Och så vidare.

  19. Dallas sallaD skriver:

    Anonymous, fina tankar (som jag i mycket håller med om), men mycket är bara teori. Vad är det för nytta att inse för sig själv att man är lika värd som alla andra när man mäts av ”tits or GTFO”, ”back to the kitchen and make me a sammich” som tjej när man råkar avslöja att man är det online. Eller värre, blir utvisad till tortyr för att SD pajasarna inte ”gillar såna som dej”. Ja vi har generellt kommit överens om att vi alla har lika värde i teorin, men i praktiken är vi långt därifrån. Själva PP startade som ett uttryck för sådana självklara rättigheter som staten tar sig rätt att avveckla och kränka. Om vi ska stå för integritet och rättigheter så är det inte fel att göra det på alla fronter ock fokusera på de aktuella problemområdena. Annars är det som att säga ”Folket i Kobane har rätt att inte bli angripna av IS, därmed är det löst eftersom det borde vara självklart för alla inklusive IS.” Det löser inget att de flesta håller med.

    Din kritik mot Mia och feminister är om jag ska vara generös baserad på missförstånd. Folk _har_ dålig självkänsla, vissa blir hjälpta av kurser. Det betyder inte att de _tycker_ att de av naturen är mindre värda. De har blivit nedtryckta och hamnat där. Feminister och HBTQ försöker inte ”uppvärdera” från ett lägre värde – de försöker ändra folk som ser dem som mindre värda, ja sådana finns i massor. Jag och förhoppningsvis de flesta i PP fattar att vårt likvärde är en ”naturkonstant” (om vi ska vara petiga är värdet 0, men det är en annan diskussion), men problemet är att många inte håller med (SD/FRA/troll).

    Henrik, tack för din tid och för ert arbete. Ni har lyft in partiets grundfrågor tillräckligt starkt för att de andra partierna ska ha adopterat dem och fört in dem på sin agenda – precis som miljöpartiet gjorde med miljö frågor för att par decennier sedan. Partiet har dock degraderat till en online-piss-contest så jag kommer inte att förnya mitt medlemskap nästa gång.

    Som Anna parafraserade ”Ajöss och tack för fisken!”.

  20. Anonymous skriver:

    Dallas Sallad

    Jag ser två större frågor i ditt svar och jag skall svara på båda, i två inlägg. :-)

    Jag hoppas att ingenting av det jag skriver är teori, jag är totalt ointresserad av teori. :-) Men om du inte håller med så gör det ju inget att vi är oense :-) Det går bra, men jag menar att verkligheten ser ut sådan. :-) Vi har alla samma värde i praktiken, menar jag. Hur andra sedan definierar ditt värde är först och främst deras problem eftersom dom nedvärderar sig själva lika mycket när dom försöker nedvärdera dig. (jag återkommer till detta). När någon kränker dig, så kränker personen sig själv lika mycket. Det är därför alla troll mår så dåligt. Men det är också därför många feminister mår dålig när dom omedvetet i frustration, rädsla och aggression kränker män och gärna vita män, eller vita kvinnor dom ser som ”svikare”. Ingen mår bra av att kränka någon annan. :-) och detta i praktiken. :-)

    Du skriver:
    Feminister och HBTQ försöker inte ”uppvärdera” från ett lägre värde – de försöker ändra folk som ser dem som mindre värda, ja sådana finns i massor.

    Problemet är att det går inte att ändra på folk. Det är omöjligt. Du kan bara ändra på dig själv, inte på någon annan.
    Du kan avskaffa eller tillsätta en lag, lag om fildelning, integritet. Skall EU få samla uppgifter om våra flygvarnor? Sådant kan du ändra på. Och du kan ändra på dig själv.

    Men du kan inte ändra på andra människor. :-)

    Och ännu sämre går det när man skall ändra på folk genom att använda feministisk teori, eller genusteori som folk ändå inte håller med om. :-) dessa feministiska teorier kan vara hur smarta som helst, men om folk inte håller med, då går det ju verkligen inte att ändra på någon.

    Vad kan man då göra? Hur får vi människor att vara överens. Som du säger. Hur får vi dom att hålla med?

    Hur får vi en samsyn kring människors lika värde?

    Okay … vi kan inte omvända alla piratpartister till feminister.

    Kan vi då renodla ”feminismen” så att alla i partiet kan hålla med? så att vi stryker alla missförstånd?

    *funderar* joo genom att prata om jämställhdet i stället. Ta bort ordet feminism, sluta prata feminism. Prata bara bara jämställhdet. Då är alla med. Så fort vi kommer in på jämställhdet, då pratar vi jämställdhet. Då är alla med. Då håller alla med.

    Och hur gör vi med SD håller många i partiet inte med om att SD borde vara våra huvudmotståndare?? hur löser vi det? Jo… vi kan enas om att vi är emot att människor skickas till tortyr.
    Det är ju inte heller bara SD som utvisar människor till tortyr, faktiskt har dom inte, ännu, gjort det. Socialdemokraterna har däremot gjort det Anna Lindh och Göran Persson gjorde detta på uppdrag av CIA
    Därför är det tortyr vi skall vara emot…. inte nödvändigtvis hela SD och alla dess väljare.

    Vi kan gärna utföra allt detta arbete som du säger, på alla fronter, men!! skall vi gå i enad trupp och bli starka… behöver först alla vara överens om detta. Är vi inte överens om en kamp då blir vi splittrade. Och Anna Trobergs avgång är ett uttryck för splittring.

    Är inte alla överens om en kamp eller att man åtminstone kan leva med den. då bör den inte föras i partiets namn. Partiet kan aldrig någonsin användas till en personlig övertygelse kamp, eller en fraktions kamp. Gärna högt i tak, diskutera ALLT!! :-) tillåt ALLA åsikter :-) Men när vi skall besluta då är det konsensus som gäller.

    Hur når vi då överenskommelse. Joo, som jag skrev ovan, genom att renodla och hitta minsta gemensamma nämnare. Som Linux Torwalds, som Albert Einstein.

    Vad kan vi alla vara överens om?

    Vi kan inte vara överens om HBTq okay…. Men vi kan vara överens om allas lika värde.

    Och så vidare och så vidare… så kan vi, så måste nästan varje fråga renodlas så att man hittar den innersta kärnan, den gemensama nämnaren, precis som en matematiker och fysiker som löser svåra ekvationer. Till slut hittar vi kärnbudskapet.

    Att sådana diskussioner sen är svåra att föra är en annan sak framförallt om dom ber dig göra en smörgås i köket för att du är tjej. Jag återkommer om detta i nästa inlägg.

  21. Anonymous skriver:

    Dallas SalaD
    Jag förstår att det inte är kul att bli förnedrad kränkt eller ombedd att gå till köket bara för att man är tjej i en diskssion… och man vill ändra på det, man vill inte att det skall vara så. Jag håller med om att det är ett helt förfärligt klimat ganska ofta. och vad gör man då åt det?

    Och vad är det för poäng att inse sitt eget värde när man ändå blir behandlad som skit?

    Nyttan är ju att du vet vem du själv är. Och vad än alla andra säger om dig så faller det platt.Du har plötsligt makten att definiera dig själv.Återigen exemplet med Jesus honom korsfäste dom!! piskade och dödade men han gick till och med in i döden utan räddsla utan fruktan utan med tillförsikt. Men det finns ingen annan poäng än så. Detta är liksom poängen. :-)

    Någon klok kvinna sa. Patriarkatet är en illusion. Men människor lever efter denna illusion som om den vore verklig, och då blir patriarkatet verkligt. Därför finns patriarkatet. Men om man skulle sluta leva efter denna illusion då skulle den försvinna.

    Det vi kan göra för att krossa patriarkatet är att sluta leva efter den. Det kommer ju inte leda till att alla andra inte fortsätter att leva efter den både feminister och feministmotståndare. Men det gör oss friare. Vi blir kvitt patriarkatet den sekund vi sluta leva efter den. Och genom att sedan upplysa folk att det är en illusion så kan fler och fler släppa sina band till den.

    Men att försöka krossa patriarkatet, det blir som att försöka krossa något som inte finns. Slag i luften som inte leder mer än till ännu mer besvikelse. Och det är ofta detta man ägnar sig åt.

    Jag har inget bättre svar än just detta. När du går ut på nätet och folk beter sig illa mot dig för att du är tjej. Undvik att gå in i spelet. Ta inte upp handsken. Det är inte lätt jag vet.

    Men en sak kan vi göra.
    I internets barndom hade man ju sån där Netetikett, man uppfann smileys och var överns om att en viss ettikett … den är ju totalt borttappad märker jag ibland.

    Man skulle kunna införa den igen, besluta, så här bör samtalet föras… och då inte någon genus-certifierad netettikett där man gör skillnad på män och kvinnor.. eller där man utgår från att kvinnor är offer, eller att vita män är förövare, det kommer bara göra folk förbannade. Utan bara en superenkel mänsklig ettiket, där alla tvingas behandla varandra som människor.

  22. Göran skriver:

    Henrik när du skriver att man skall attrahera kvinnor och invandrare och när du använder ordet ”hen” så redan där går du i fällan som jag tror gjorde att Piratpartiet inte lyckades attrahera någon överhuvudtaget med tanke på valresultatet…. :-) Varken kvinnor eller invandrare har strömmat till, istället har kärnväljarna teknikintresserade män lämnat partiet.
    Varför vill man överhuvudtaget attrahera kvinnor och invandrare? Varför inte bara människor?

    Det går inte att attrahera väljare :-) Det går bara att vilja politik och kämpa för det, stå för det man tror på och sen får folk ansluta om dom vill eller låta bli om dom inte vill. :-) Detta vill vi göra! Så här tycker vi!!! Rösta på oss om du tycker som vi.
    Att attrahera väljare är sådant som traditionella partier gör i ändlösa målgruppsanalyser och det slutar alltid med att dom vinner makt, men förlorar sig själva….. och i längden förlorar alla ….. utom SD. Det har gått dåligt för precis alla partier just nu utom för SD, och jag tror att det beror på att SD är det enda partiet som fortfarande har en politik som dom står för och som inte försöker ”attrahera” väljare. Sen kan man tycka vad man vill om deras åsikter. Men just det faktum att dom står för vad dom tycker är det enda som gäller. Det borde PP också göra. Inte försöka attrahera någon. :-) förstår du hur jag tänker?

    Ordet ”hen” är ju också politik. Det är ett politisk ord, ett ord som säger, vi är PK vi är vänster, vi är Queer, vi är HBTQ….. det finns många många människor som hatar ordet ”hen” och vad i %¤=?# har ordet ”hen” med Edwards Snowden, NSA, övervakning och fildelning att göra? :-)

    Gudrun har ju gått framåt också men om man jämför henne när hon var Vänsterpartist hade hon ju extremt mycket fler röster. Det går inte att kopiera Gudruns politik. Piratpartiet måste ha en egen politik och vi kan inte skrämma bort väljare för att vi vill åt nya…. men det är precis vad som hänt. :-) Man skrämmer bort för man kopierar den politisk korrekta eliten. Och det går inte.

  23. Henrik B skriver:

    Göran, Du må läsa in vad du vill i ordet ”hen”. Jag har arbetat professionellt med att skriva om biologisk vetenskap i snart 20 år, och jag har sällan mött en språklig innvation som så enkelt och så snabbt löst så många konstruktionsmässiga problem som ordet ”hen”. Jag använder det därför att det löser ett praktiskt problem. Den som vägrar använda praktiska fungerande lösningar på existerande problem på grund av olika ideologiska anledningar eller signalpolitik – den hkar upp sig på politik, är fanatisk. Dvs du.

  24. Göran skriver:

    Det må så vara … men i så fall hakar jag upp mig med miljoner människor vid min sida :-) Miljoner av potentiella väljare som skräms bort. Människor som stör sig på ordet, och då är ju ordet inte lika jävla praktiskt längre eller hur ;-) om folk ser rött, om folk slutar läsa, om folk stänger ner websidor. :-) Då spelar det ingen roll vilken fantastiskt text du skrivit, för väljarna har inte ens läst den. :-)
    Valresultatet talar emot din praktiska nytta. :-) Dom väljare som gillar ordet hen är redan upptagna av miljöpartiet, F! och Vänsterpartiet. :-)

    När Gudrun Schyman var ledare för Vänsterpartiet så vägrade hon i sten att ta ordet Kommunism i sin mun, faktiskt så rensade hon ut vart enda gammelkommunist ord ur sin vokabulär för hon visste att dom flesta socialdemokrater som var potentiella V-väljare aldrig skulle ställa upp på det ordet… .och V har aldrig varit så stora som under henne. :-) och hon har aldrig varit så stor.

    Det är samma sak med Piratpartiet…. det finns miljontals potentiella PP-väljare som ser rött när man pratar ”hen”. Det är alltså inte bara jag :-)

  25. Jan skriver:

    Snälla Göran…Läs en gång till vad Henrik skrev sist.
    ”Hen” är faktiskt inget farligt som skulle kunna göra att Sverige eller PP eller människor inte kan existera i framtiden utan bara en förenkling för dom som skriver en text eller håller ett tal/pratar då det sparar in ett antal ord…alltså bara förenklar.

    Det har inte ett jota med politik eller nåt annat att göra.

    Gå gärna in på SRs hemsida o kolla arkivet runt tiden då vi gick från NI till DU.
    Jag lovar, du kan sitta timvis o lyssna på människor som på allvar visste att samhället kommer att gå under om vi byter frasen ”han eller hon” mot bara ”hen”….Förlåt, skulle vara ”ni” mot ”du”.

    O Henrik.

    Kan bara buga o bocka o tacka för jobbet!
    Har varit med fråm första dagen som medlem men har inga aktivitetsgener tyvärr, men som partiet utvecklats med AT o bla du, bakom ratten har jag bara hållit med mer o mer….synd att det ska sluta så här men jag förstår att man inte kan kämpa hur länge som helst.
    Så, jag ser tiden ann, fortsätter partiet utvecklas är jag kvar, återgår det till att småtrollen ska ha sitt utan att veta om att det finns en verklighet utanför sitt eget rum får det vara slut för min del.

    Håller dock tummarna för det förra.

    Ha det
    Jan

  26. Henrik B skriver:

    Tack Jan, det är vetskapen om att det funnits en massa som du som gjort att jag orkat motivera mig att fortsätta så här länge.

  27. Göran skriver:

    Snälla Jan :-) Läs själv vad jag skrev en gång till :-) Det är inte MIG du skall övertala om ordet ”hen”s förträfflighet…. det är hela-svenska-jävla-folket du skall övertala… lyckas du med det till nästa val….. så skall jag personligen stjäla ett Nobel-pris i kommunikation till dig :-)

    Och har vi tur (otur för dig) blir det nyval redan nästa år.

    Jag säger det en gång till…… det är inte jag som skall bli övertalad…. det är 80 % av valmanskåren….. det är bara att sätta igång… lycka till :-)

    Sen kan ni ju BÅDA läsa och bemöta allt det andra jag skrev så att ni får en större förebråelse istället för att bara kasta paj :-)

  28. Henrik B skriver:

    Hej vänner. Vidare diskussion om ordet ”hen” är off topic i den här tråden. :)

  29. KGS skriver:

    Jag har svårt att se varför folk skulle överge piratpartiet pga hbtq-politik eller feminism. Inom feminismen finns det problematiska delar, exempelvis den transfobiska och sexfientliga radikalfeminismen, men varken Anna Troberg eller någon annan har vad jag sett förespråkat den ideologin inom partiet.

  30. KGS skriver:

    Inlägget ovan var alltså en kommentar till vad en annan kommentator påstod, dvs att folk lämnade partiet pga att vi inte tar avstånd från hbtq-politik och feminism.

  31. Pingback: ​ Anna Troberg: Jag står inte till Piratpartiets förfogande som partiledare 2015 « Piratpartiet

Lämna en kommentar