Hur ska författarna få betalt?

Vi piratpartister möter ofta frågan hur musiker, författare och filmare ska få betalt ifall det blir tillåtet att dela kultur, och skyddstiderna i upphovsrätten kortas. Och hur vi tror att ny kultur skulle kunna skapas om vår politik blir verklighet. Det är två mycket egendomliga frågor.

boye250För det första skapas den riktigt viktiga konsten nästan aldrig för ekonomisk vinning, utan ur en inre nödvändighet. Man skapar för att man har något man vill dela med sig av. För att man vill att andra ska lyssna, läsa och se. Och ju fler som delar och kopierar ens verk, desto fler når man fram till.

För det andra är svaret på själva frågan mycket enkelt: På samma sätt som de flesta kulturskapare alltid fått betalt. Det har nämligen aldrig varit mer än en liten elit av författare, musiker och filmare förunnat, att kunna leva på de inkomster de får från royalties. För de allra flesta har de bara varit ett mindre tillskott i kassan. Till och med berömdheter som August Strindberg och Karin Boye levde huvudsakligen på brödskrivande: artiklar, beställningsskrivande, recensioner, föredrag mm.

Faktum är att för många kulturskapare kommer en värld med fri kulturdelning att ge ökade möjligheter att tjäna pengar, inte minskade. Mängder av undersökningar visar nämligen att folk inte spenderar mindre pengar på kultur för att de fildelar. Ju mindre pengar bok- och musikälskaren behöver betala till förlagen, desto mer kan de därför spendera på annat. Inte minst på sådant, där författaren och artisten kan göra anspråk på en betydligt större del av kakan.

När kulturskapare börjar inse detta förändras långsamt deras syn på fildelarna, som övergår från att vara tjuvar, som stjäl ens levebröd, till att bli ens viktigaste marknadsförare, som hjälper ens bästa melodier och texter att spridas. Så att fler börjar efterfråga det man kan tjäna pengar på! När de insett detta har flera författare och musiker gått med i Piratpartiet, och många stödjer vår syn på upphovsrätt.

Men låt oss nu vara konkreta. Hur kan du som kulturskapare tjäna pengar om kulturdelningen släpps fri? Låt oss tänka oss att du är en författare, även om det mesta som sägs även gäller för musiker och filmare.

1. Ta betalt för din signatur!
Vad man än tycker om saken är den tid på väg ut, när man kan tjäna mer än småpengar på att sälja sådant som kan kopieras digitalt. Det man kommer att kunna tjäna pengar på är allt det som folk inte kan kopiera från en läsplatta till en annan med ett par knappryckningar.

Vad skulle det kunna vara? Låt oss börja med att snegla på bildkonstärerna. De har i århundraden lyckats övertyga sin publik om att ett signerat exemplar av en kort numrerad tryckt upplaga är värt hundra- eller tusenfalt mer än ett ordinarie tryck.

I samma ögonblick som människor har tillgång till alla texter de vill läsa nästan gratis i en läsplatta är jag övertygad om att de kommer att vara beredda att betala ordentligt för ett signerat, numrerat exemplar ur en kort upplaga av sin favoritbok – i vart fall om den är tryckt på bra papper och ordentligt inbunden, så den inte börjar ramla sönder så snart man öppnar den!

Ifall författaren kan tjäna någon tusenlapp på varje signerat exemplar som säljs på detta sätt räcker det med upplagor om tiotals eller några hundra exemplar, för att komma upp i samma inkomster som författare idag har från sina royalties.

Men ska någon förälska sig i din text måste hen naturligtvis först ha läst den. Och det händer  mycket lättare om hens kompisar fritt får dela med sig av den på nätet.

2. Ta betalt för att möta sin publik
Lek med tanken att Jan Guillou lägger ut hyfsat formgivna versioner av sin nästa bokserie på nätet, fritt för alla att ladda ner. Samtidigt ger han sig ut på en uppläsningsturné genom landet för varje ny bok, där han tar ett par hundralappar i inträde, och varje kväll läser ett kapitel och svarar på några frågor. Och passar på att sälja personligt signerade exemplar av en välbunden utgåva av pappersboken.

Kanske skulle det inte vara riktigt lika trångt med fans som då Bruce Springsteen uppträder på Scandinavium. Kanske skulle han inte tjäna riktigt lika mycket pengar på detta sätt, som då Coq Rouge-serien gavs ut mitt under pappersböckernas glansdagar. Men han skulle definitivt kunna leva på inkomsterna, och få en del över över att lägga undan.

Ty det är något mycket speciellt med det personliga mötet. Något som inte går att överföra vare sig med TV-kameror eller videochattande. Och som definitivt inte går att kopiera med en digital knapptryckning. Det personliga mötet är därför något man kommer att kunna ta betalt för, och något som författare kommer att ta betalt för, när det inte längre blir möjligt att ta få publiken att betala hundralappar för varje ny kopia som görs av den bokstravsrad man totat ihop.

Men för att folk ska vara intresserade av att möta dig måste de ha läst dina böcker, och börjat tycka om dem. Så ju fler som fildelar din bok, desto mer pengar kan du tjäna på en sådan turné.

3.  Brödskrivande
Alla författare kommer naturligtvis inte att kunna försörja sig på uppläsningsturnéer och böckernas motsvarighet till grafiska tryck. Precis som alla författare idag inte klarar av att försörja sig på royalties från sålda böcker.

Således kommer de flesta författare precis som idag att behöva andra inkosmtkällor. Det vill säga olika former av uppdragsskrivande. Till exempel artiklar, broschyrer och kunkapsöversikter för sakförfattaren. Och recensioner, översättningar och TV-seriemanus för den skönlitteräre.

Men ska man få sådana uppdrag så skadar det ju inte att de redaktörer, informatörer och projektledare som beställer sådana alster läst dig, och tyckt om det de läst. Och då skadar det inte att de kunnat ladda ner dina bästa texter gratis.

4.  Se digitala exemplar av dina viktiga texter som reklam för det du kan ta betalt för.
Därmed är vi framme vid den avgörande punkt, som fick mig att sluta oroa mig för min framtida försörjning i en upphovsrättsfri framtid.

De där texterna som varit riktigt viktiga för dig, som du ville att alla skulle läsa: Handen på hjärtat, du fick inte speciellt mycket i royalty för dem, eller hur? Men ändå har de antagligen varit väldigt viktiga för din karriär. De har gjort dig känd, de har givit dig ett ”varumärke”.

Så varför inte flytta dem från den mentala lådan ”texter som jag borde fått mycket mer betalt för” till den mentala lådan ”marknadsföring och varumärkesvård”?

Att marknadsföra sig själv, att sälja in sitt namn och sina texter, är ju något alla skrivande människor alltid gjort utan att tänka på att ta betalt: Uppvakta redaktörer, vifta med fingrarna på coctailpartyn, skriva illa betalda artiklar på prestigefyllda kultursidor, osv .

Men coctailmingel och understreckare i all ära: Vad är det som verkligen gör en författare känd och berömd? Jo att ha åstadkommit en bok, som många läst och tyckt varit bra!

Och när är chansen störst att många läser en nyutkommen bok ? Om den bara kan läsas efter att ha köpts inbunden på bokhandeln för 400 kr? Eller om det är fritt för alla som tycker om den att skicka en kopia till sina vänner?

Och därmed är vi framme vid det viktigaste budskapet i denna bloggpost:

5.  Älska dina fildelare, eftersom de marknadsför dig!
Sluta se fildelarna som tjuvar, som stjäl dina verk! Se dem som dina bästa marknadsförare, som hjälper ditt namn och rykte att spridas över världen!

Advertisements

Om Henrik B

Molekylärbiolog. Science writer. Piratpartist.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur ska författarna få betalt?

  1. Anna-Maria skriver:

    Intressant, och tack för en underbart bra förklaring på det här ”problemet” (att författare inte får betalt). Väldigt bra skrivet. Känns som om jag borde följa din blogg på riktigt =)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s