Mina val till riksdagslistan

I natt började Piratpartiets medlemsomröstning om partiets riksdagslista. Den är viktig. Jag tror nämligen det är fullt möjligt att vi kommer in i riksdagen i september, och jag gissar att vi då kommer att få sådär 4-6% av rösterna. Vilka de 15-20 människor blir, som i så fall kommer in i riksdagen, kommer att ha avgörande betydelse för partiets framtid. Därför tänker jag dela med mig av några tankar om hur riksdagslistan borde se ut. Eftersom det vore hyckleri att diskutera principer utan att samtidigt nämna namn, kommer jag att göra det. Jag hoppas många andra kommer att göra likadant, för jag har naturligtvis bara fått upp ögonen för en del av alla duktiga partivänner vi har. (Jag hoppas att många sådana inlägg samlas i denna tråd på omröstningens diskussionssida.)

#   #   #

För det första behöver vår framtida riksdagsgrupp dem i partiet som kan kombinera ett politiskt och strategiskt ledarskap. Partivänner som har förmåga att se när och hur det är möjligt att profilera sig, driva och få genomslag i olika frågor. Personer jag skulle kunna se som partiets ministerkandidater. Jag kommer därför att sätta Anna Troberg, Göran Widham och Amelia Andersdotter högt upp på min ”valsedel”. Och av dem kommer jag självklart att sätta vår partiledare allra först.

För det andra behöver listan ett antal begåvade framtidsnamn, som redan visat stor talang, och inne i riksdagen kan lära sig, utveckla sina förmågor och om ett eller två val kandidera till ministerposter. Jag kommer därför att sätta Gustav Nipe, Victoria Westberg, Anton Nordenfur, Deeqa Hussein, David Midhage och Elin Andersson högt upp på min lista.

För det tredje bör vi i riksdagsgruppen få med de politiskt och organisatoriskt mest kompetenta av de personer, som under de senaste åren varit med och hållit partiet levande. Jag tänker därför bland de övre namnen även sätta bland andra Torbjörn Wester, Marit Deldén, Marcus Schmidt, Isabelle Danielsson, Jan Lindgren, Karolina Andersdotter och Fredrik Holmbom.

För det fjärde är det viktigt att de vi sätter på riksdagslistan har ett långsiktigt engagemang för partiet. Att de är med inte bara i medgång utan också i motgång. Jag försöker därför undvika personer, som efter att ha låtit andra jobba i tre år plötsligt dyker upp lagom tills listorna ska fastställas. Men jag tänker göra ett undantag: Erik Hultin var initiativtagare till centerupproret mot FRA-lagen, och har varit centerns gruppledare i kommunalpolitiken i Härnösand. Han har nu beslutat gå över till oss. Hans engagemang för våra frågor verkar vara uthålligt och djupt, och hans erfarenhet av det politiska hantverket kan bli mycket värdefull.

#   #   #

Det är viktigt med representativitet och spridning både på listan som helhet, och på den övre del av listan, som kan bli en riksdagsgrupp.

  • Därför är jag glad över att det blivit en nästan jämn könsfördelning bland dem jag valt ut – åtta kvinnor och nio män.
  • Jag är också glad över att det blivit en geografisk spridning, med namn från Luleå, Härnösand, Sundsvall, Uppsala, Stockholm, Järfälla, Örebro, Karlstad, Norrköping, Linköping, Mölndal, Göteborg, Halmstad, Malmö och Bryssel.
  • Slutligen är jag glad åt att bland mina ”toppkandidater” hitta så många olika sysselsättningar: författare, juriststudenter, kommunikationsstrateg, EU-parlamentariker, affärsanställd, ingenjörer, översättare, inköpare, journaliststudent, bibliotekarie,  projektledare …

Många mycket kompetenta människor som arbetat hårt har hamnat utanför detta urval. Människor jag med glädje ser som partiets representanter i riksdagen, om valet går bättre än jag gissar: Troed Sångberg, Malin Karlsson, Ola Nyström, Nathalie Ylitalo, Jacob Hallén, Lars Johansson, Nicholas Miles, Nils Agnesson, Emil Isberg, Bengt Jonsson, Mikael Holm, Egil Möller, Erik Lönnroth, Mårten Fjällström och många, många fler.

Och partiets grundare Rick Falkvinge? Där följer jag en tumregel från de etablerade partierna: Det är sällan bra om grundaren och företrädaren sitter i riksdagen tillsammans med den nya partiledaren.

Jag själv då? Jag har kandiderat, så jag står till förfogande. Ni bestämmer om ni vill ha mig på listan, och i så fall var.

Om Henrik B

Molekylärbiolog. Science writer. Piratpartist.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mina val till riksdagslistan

  1. Ping: En ickeödmjuk kandidatförklaring till riksdagslistan - Anton Nordenfur | Anton Nordenfur

  2. Tack för förtroendet!

  3. Ping: Att tipsa om kandidater kan uppfattas som valpåverkan | Emil Isberg

  4. Ping: Mina val till riksdagslistan | Jan "PiratJanne" Lindgren

Kommentera

