Vad jag gjort för att PP ska vinna valet? Tio dagar i mitt liv.

Sedan Anna Troberg för en dryg vecka sedan började berätta vad hon gjort just denna dag för att vi ska vinna valet har jag känt mig lite kymig. En massa andra partivänner berättar om en massa roliga utåtriktade saker. Och vad kan jag, en ideellt arbetande partiledningsperson, berätta?

Tisdag 3/12. Idag har jag knåpat ihop en rapport till styrelsen om partiets ekonomi. Haft ett kort möte med partiets nye ekonomiansvariga (kollektivtrafiknörd som jag). Och suttit på möte med Anna och Gustav Nipe, där vi stämt av hur UP och PP samordnar sig inför valen. Bland annat har vi diskuterat om vi ska ha gemensamma valupptakter. (Dessutom har jag jobbat med att skriva en ny gymnasielärobok i bioteknik. Och skickat in mitt CV till Kulturrådet, som vill ha med mig i en kommitté, som ska bedöma vilka fackböcker som ska få statligt stöd.)

Måndag 2/12. Pratade mycket i telefon med en nybliven partivän som vill få det att plaska ordentligt när han meddelar att han lämnar sitt gamla parti. Hjälpte honom bland annat att få mer schvung i språket i en debattartikel om saken, och skrev ett pressmeddelande vi har på lut.  Skrev färdigt ett utkast till partiledarrapport till styrelsen. Skypade med en erfaren medlem som gav mig flera goda idéer inför våren.  (Och läste på för en broschyr jag fått i uppdrag att skriva om en svensk grupps forskning kring utmattningssyndrom.)

Söndag 1/12. Jag upptäckte att jag några dagar tidigare missat skicka iväg svaret på ett mail från en partivän, som var nominerad till riksdagslistan och hade tekniska problem med att svara. Samtidigt tickade klockan mot sista möjlighet att svara på nomineringen. Nervöst. (Men det mesta av min uppmärksamhet gick den dagen till att följa revolutionsstämningen i min ”andra hemstad”” Kiev.)

Lördag 30/11. Jag redde ut det exakta mandatet för Jörgen att vara teknisk övervakare av omröstningen om riksdagslista, och skickade ut en sista påminnelse till de nominerade som inte svarat. (På kvällen till Fyrisbiografen och såg Monica Z.)

Fredag 29/11. På kvällen fick jag ägna tid åt en partivän som kände sig illa behandlad i utfrågningstråden till riksdagslistan. Eftersom jag är ovan moderator fick jag leta rätt på några kloka vänner att fråga om råd. (På dagen möte med de andra eldsjälarna bakom en webbsajt jag redigerar vid Karolinska Institutet om modern forskning kring hur kultur påverkar hjärnan, och vad detta har för effekter på hälsa och lärande.)

Torsdag 28/11. Några partivänner fick min hjälp att lösa problem med att acceptera sin kandidatur till riksdagslistan. (Annars arbetade jag mest hela dagen. Bland annat lade jag på webbsajten jag redigerar ut en underbar animering där man ser vilka delar av hjärnan som aktiveras när man lyssnar på tango.)

Onsdag 27/11. Träff med Nils Agnesson, med diskussion om detaljer kring hur  vi ska fånga upp nya intresserade som dyker upp, och slussa in dem i verksamhet. Möte med Mikael Holm. Samtal med Karolina Andersdotter, och försök att få henne att ställa upp på riksdagslistan.  Dessutom hann jag ta de första kontakterna med personen som är på väg att hoppa till oss, och skriva ett svar till en medlem som föreslog att vi skulle skicka ett i mina ögon ogenomtänkt pressmeddelande. (Därtill arbetade jag med en motspänstig disposition av ett kapitel i den lärobok jag håller på med.)

Tisdag  26/11. Jag dykte ner i bokföring och gamla protokoll för att reda ut hur mycket partiet ska betala ut till de olika lokala föreningarna inför årsskiftet. (Och så jobbade jag med ett program för en tvärvetenskaplig forskarutbildningskurs om kultur och Hälsa, som jag är med och organiserar i anslutning till webbsajten jag redigerar).

Måndag 25/11. Exakt ett halvt år kvar till EU-valet. Lade sista handen vid och publicerade en text om varför vi har ett gott utgångsläge inför valet. Skrev och publicerade utlysningarna av de tjänster vi vill tillsätta inför valet. Satte ihop ett underlag till EU-kontoren till beskrivning av den presentation som måste tas fram inför valrörelsen om vad vi åstadkommit i EU-parlamentet. (Men framför allt gick jag genom vetenskapliga tidskrifter och letade nyheter i de områden jag bevakar.)

Söndag 24/11.  Skrev färdigt ett utkast till text till en längre broschyr som presenterar partiet. Skickade ett mail för att övertyga en mycket begåvad kvinna att tacka ja till min nominering av henne till riksdagslistan. (Och gjorde en utfärd till Härkeberga kyrka och tittade på Albertus Pictors kalkmålningar).

Om Henrik B

Molekylärbiolog. Science writer. Piratpartist.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vad jag gjort för att PP ska vinna valet? Tio dagar i mitt liv.

  1. Pingback: Nyhetsbrev 131204 « Ledningsbloggen

  2. Pingback: Nyhetsbrev 131204 « Piratpartiet

Lämna en kommentar