Ska Google få sälja mitt privatliv bakom min rygg?

I ett avseende har vi i Sverige varit lite bortskämda när det gäller integritet och datorer. Vi har haft en ganska kraftig personuppgiftslag. Samt en datainspektion med lite tänder, som försvarat lagen, och ofta lyckats hindra personliga uppgifter i dataregister från att komma på glid.

Det har naturligtvis lett till att företag som vill registrera vårt beteende på nätet (vad vi gillar på Facebook, vad vi söker på Google, vad vi köper på Amazon etc) placerar sina databaser i andra länder med mesigare lagar och tandlösare myndigheter.  Där de utan problem kan analysera personuppgifterna och omvandla dem till säljbar information om vilken reklam man ska skicka till dig, din riskprofil när du ska försäkra dig, din pålitlighet när du ska ta ett banklån, osv, osv.

EU-kommissionen har därför arbetat fram ett förslag till lagstiftning på EU-nivå, som ska ersätta den svenska personuppgiftslagen och andra länders motsvarande lagstiftning. Förslaget tar sats i den mycket rimliga principen att det är vi själva som ska ha beslutsrätten om hur informationen om oss ska få användas. Att företag ska få samla och analysera information om oss bara efter ett uttryckligt, informerat samtycke.

Företagen ifråga blev inte glada över förslaget, och har satt igång en lobby-kampanj som till och med garvade EU-rävar säger inte liknar något annat de sett. Sådär 4000 ändringsförslag har kommit, flertalet inspirerade av lobbyister från de företag som vill skydda sina möjligheter att tjäna pengar på våra personuppgifter.

Piratpartiets EU-parlamentariker har gjort vad de kunnat för att lägga moteld. Tillsammans med några aktivister har man skapat webbplatsen Dataskyddsförordningen, där man löpande lägger upp ny information om frågan.  Jag och HAX har bloggat om det hela. Men frågan har inte velat ta fart. Massmedia har inte orkat skriva. Folk har inte orkat bry sig. Fram till idag.

Idag publicerar SvD en stort upplagd artikel om saken, som talar om precis hur illa det hela är. Den mejslar ut principfrågan, rätten att kontrollera informationen om sig själv. Den pekar ut riskerna – att kunskap om oss själva, som kan vara djupare än vår egen självförståelse, blir en handelsvara bakom våra ryggar. Den beskriver den oerhört aggressiva lobbying, som riktats mot parlamentet. Och den pekar på att parlamentet kommer att rösta om saken om någon månad.

Än finns det alltså tid att höja rösten. Att protestera. Att ropa ut, så högt och ljudligt att protesten hörs hela vägen ner till EU-parlamentarikernas arbetsrum i Bryssel: Stöd kommissionens ursprungliga förslag till dataskyddsförordning. Ge tummen ner åt Googles och Facebooks lobbyisters mixtrande! Låt inte våra intimaste personuppgifter bli en handelsvara bakom våra ryggar.

Advertisements

Om Henrik B

Molekylärbiolog. Science writer. Piratpartist.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ska Google få sälja mitt privatliv bakom min rygg?

  1. Sin Trenton skriver:

    Och varje gång man nämner det för mormor, faster, grannen, mellofantasten, kollegan, kassörskan… Blir svaret att ”Jag har rent mjöl i påsen, jag har inget att dölja ”.

  2. Amelia Andersdotter (@teirdes) skriver:

    Titta på den här superunderliga nyheten då: http://www.iabeurope.eu/news/irish-member-of-the-european-parliament-sean-kelly-wins-iab-europe%27s-leadership-and-excellence-in-public-policy-award-at-the-7th-annual-interact-conference.aspx

    ” Sean Kelly, Member of the European Parliament for Ireland (South), has today received the prestigious IAB Europe Award for Leadership and Excellence in recognition of his contribution to public policy at the organisation’s annual Interact conference in Barcelona. Mr Kelly, MEP of the Year for Research and Innovation, also gave the keynote speech this morning at this 7th edition of Interact.

    IAB Europe – the voice of digital business, representing over 5,500 online advertising, media, market research and analytics organisations – brought together leading European advertisers, industry experts, agencies and media owners at Interact to discuss and debate important issues facing the industry. ”

    Liksom – WTF?!

  3. Ping: Ska de svenska EU-parlamentarikerna låta Google fortsätta mata CIA med vår privata kommunikation? | Henrik B

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s