Det är inte porren som är huvudsaken!

Så har åter ett förtäckt förslag till övervakning upptäckts av våra skarpögda vaktposter i Bryssel: I en rapport med det vällovliga syftet att försöka minska könsfördomar och stereotypa förväntningar efter kön, har man kastat in ett förslag om att tvinga fram en ”frivillig” överenskommelse mellan internetoperatörer om att förbjuda porr på nätet.

pompeiuserotik langsmal

Ifall porr är spännande eller äcklig kan man ha olika uppfattningar om. Det är liksom inte huvudsaken här. Inte heller hur vanligt det är att kvinnor far illa vid produktion av porr. Eller ifall porrtittande leder till att unga får märkliga föreställningar om hur sex ska gå till. Huvudsaken är absolut inte heller ifall sexuellt frustrerade män och kvinnor ska ha rätt till obegränsat med porr som onanihjälp.

Huvudsaken är istället att människors kommunikation måste skyddas från övervakning.

Många, många människor skickar idag känsliga personliga brev och meddelanden över nätet. Genom att se vilka sidor jag besöker kan man skapa en tydlig bild av mina intressen och politiska åsikter. Man kan kartlägga mitt umgänge, vänkrets och mina personliga vanor. Man kan helt enkelt få reda på väldigt mycket mer om mig genom en enkel övervakning av min datatrafik än säkerhetstjänster tidigare skulle kunnat luska ut genom att på samma gång ånga upp kuverten till vartenda brev jag skickat och tagit emot, avlyssnat alla mina telefonsamtal, placerat  dolda mikrofoner i vartenda rum i min bostad och dessutom skuggat mig dygnet runt.

Och det är just något sådant man måste göra för att kunna förverkliga detta förslag. Ty hur skulle man kunna upprätthålla ett förbud mot att skicka porr över internet utan att övervaka all kommunikation mellan människor på nätet?

Men, säger nu regleringsvännerna, tanken är inte att staten ska förbjuda och övervaka. Man ska bara få till en ”frivillig” branschöverenskommelse, där nätoperatörerna själva ska komma överens om att hålla rent. Men övervakningen blir inte ett dugg mer legitim genom att staten lejer ut den på kommersiella aktörer. Den blir ännu mer rättsosäker, och ännu mindre legitim!

Och hela tanken strider mot den grundläggande princip för kommunikation, som brukar kallas ”budbärarimmunitet”, som går ut på att postverket inte ska ha ansvar för innehållet i brev och paket som skickas, att televerket inte ska ha ansvar för det som sägs i ett telefonsamtal, och att en internetoperatör inte ska ha ansvar för innebörden i de serier av ettor och nollor de förmedlar.

Så alldeles oavsett om vi tycker bu eller bä om porr, låt oss förenas i en kraftig uppmaning till EU-parlamentet att inte ställa sig bakom detta krav.

Om Henrik B

Molekylärbiolog. Science writer. Piratpartist.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

