Bokhandeln dör – leve biblioteken!

Jag hör på radio att den stora bokmässan i Göteborg öppnar. Och känner en egendomlig lättnad över att detta år inte behöva springa omkring som en skållad råtta i den olidliga trängseln mellan de stora förlagshusen, politiska sekter och new age-profeter medan jag jagat kollegor och samarbetspartners. Utan istället kunna luta mig tillbaka i fåtöljen, lyssna och tänka.

Till exempel på radioinslaget som berättar att en av de stora bokhandlarna på Manhattan slår igen sitt fyra våningars bokförsäljningspalats. Eftersom de inte längre har tillräckligt med kunder som vill köpa deras tryckta böcker i handen. Utan istället beställer dem på nätet. Eller laddar ner e-böcker. Så nu händer det med böcker, som redan hänt med musik: De stora välsorterade butikerna slår igen. Och distributionen vandrar över till nätet.


Tecknen har varit tydliga hemma i Uppsala. Anrika Lundequistska har senaste åren förvandlats till en stormarknad för bestsellers och livsstilsprodukter, med inbyggt café. Den ambitiösa Celsiusbokhandeln får allt svårare att sälja tillräckligt ur sitt stora sortiment för att klara hyran av sin lilla källarlokal. Så mina ögon började tåras, och jag började undra: Vart ska jag egentligen i framtiden gå för att kunna botanisera bland böcker, bläddra i dem, känna lukten av dem och njuta av den underbara känslan av att vara omgiven av böcker åt alla håll?

Så insåg jag att den frågan har ett alldeles självklart svar. Bara det att böcker varit så viktiga för mig, och jag läst dem så långsamt, att jag velat köpa dem, inte bara låna dem. Så jag har alltid gått till bokhandeln för att titta efter böcker, provläsa i böcker och känna mig omgiven av böcker. Men när bokhandlarna försvinner kommer ju  biblioteken att finnas kvar! Det är naturligtvis dit jag kommer att gå för att andas böcker, botanisera och bläddra. För att sedan gå hem, fundera, beställa och ladda ner!

Men varför, förresten, behöva gå hem? Den tanken förutsätter ju att biblioteken förblir oförändrade, när hela landskapet runtomkring dem kollapsar! Varför inte komplettera möjligheten att låna en bok på biblioteket, med möjligheten att beställa, printa ut eller ladda ner sitt eget exemplar?

Den dag även vi som vill äga ett eget exemplar av de böcker vi läst inte har någon annan stans än biblioteken att botanisera på kommer säkert både nätbokhandlar och  förlag att vara intresserade av att sälja direkt till biblioteksbesökare. Och vara beredda att betala biblioteken en slant för detta. Och om utvecklingen går dithän att allt fler böcker når läsarna utan att ta vägen genom ett förlag – vore inte folkbiblioteken ett självklart ställe där sådana böcker och nya läsare skulle kunna hitta varandra?

En sådan utveckling kräver mod från folkbibliotekens sida. Mod att tänka nytt och mod att inte vara rädda för de kommersiella aktörerna. Men också modet att själva ta kommandot, och ge de kommersiella aktörerna den plats, och bara den plats, som behövs för att ge service till de bokälskare som inte bara vill låna utan också skaffa en bok. Så att företagen inte får inflytande över sådant som vilka böcker som ska exponeras, och hur.

(Ursprungligen utlagd på min molekylärbiologiska blogg.)

Om Henrik B

Molekylärbiolog. Science writer. Piratpartist.
Det här inlägget postades i Politik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Bokhandeln dör – leve biblioteken!

  1. HugeHedon skriver:

    Här är tankesmedjan i full gång sedan länge! :-)

  2. Thomas Tvivlaren skriver:

    Det där var en mycket trevlig idé. *tummen upp*

  3. Anders B skriver:

    Vissa bibliotek (i alla fall universitetsbibliotek) erbjuder redan en del e-böcker – dessa tjänster väl inte dock jättesmidiga ännu, t.ex. tvivlar jag på att man kan få ner materialet i sin mobila e-boksläsare.

  4. Ping: Böcker på nätet utan förlag – dags nu? | Henrik Brändén

  5. Ping: Bokhandeln dör – leve biblioteken! | Henrik Brändén

Kommentera

